پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227276
تلاش عربستان براي دستيابي به بمب اتم
تاریخ انتشار : 1395/09/22 12:09:51
نمایش : 1128
حکومت‌هاي مرتجع منطقه در يک دهه اخير، تلاش‌هاي بسياري براي دستيابي به بمب اتم داشته‌اند.
به گزارش خبرنگار دفاعي امنيتي  گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان؛  حکومت هاي مرتجع منطقه در يک دهه اخير تلاش هاي بسياري را براي دستيابي به بمب اتم انجام دادند.

يکي از کشورهايي که در اين زمينه  در يک دهه اخير از لحاظ زيرساختي گام هايي را برداشته ، پادشاهي عربستان سعودي بوده است .

يک کارشناس اطلاعاتي در کتابي که بر اساس بررسي دقيق آثار نويسندگان عرب درباره موضوع هسته اي منتشر کرده است، اينگونه نتيجه گيري کرد که اگر ايران به هر دليلي، محدوديت هاي اعمال شده در برجام را رها کند، ملک سلمان، پادشاه عربستان براي دستيابي به بمب هسته اي تلاش خواهد کرد.

مؤسسه مطالعاتي بروکينگز در گزارشي به قلم بروس ريدل در پايگاه اينترنتي خود نوشت: توافق هسته اي ايران با مشکل رو به رو شده است. "دونالد ترامپ"، رئيس جمهور منتخب آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شدت انتقاد کرده است. اگر توافق هسته اي ايران از مسير خود منحرف شود، عربستان سعودي - که از ديگر منتقدان برجام است- چه خواهد کرد؟

کتاب جديدي منتشر شده است که حاوي اطلاعات قابل توجهي براي پاسخ دادن به اين سؤال است. نورمن سيگار، کارشناس اطلاعاتي ديرينه به تازگي بر اساس پژوهش و بررسي کامل همه آثار نويسندگان سعودي درباره موضوع توليد و گسترش تسليحات هسته اي از دهه ها پيش که اين موضوع براي نخستين بار در عربستان مورد توجه قرار گرفت، کتابي را با عنوان «عربستان سعودي و تسليحات هسته اي: ديدگاه کشورها درباره بمب (هسته اي) چيست؟» چاپ کرد. سيگار در کتاب خود به سخنان اعضاي خاندان حاکم عربستان که در مطبوعات اين کشور نقل قول شده است، توجه ويژه اي کرده است.

سيگار به خواننده يادآوري مي کند که موضوع هسته اي در منطقه غرب آسيا در اسرائيل آغاز شد. نگراني هاي عربستان درباره سلاح هاي هسته اي نخستين بار بر اسرائيل متمرکز بود. بر اساس گزارشي که سيگار کشف کرد، ملک فهد، پادشاه وقت عربستان ژوئيه 1990 به حسني مبارک، رئيس جمهور وقت مصر گفت که «اسرائيل در حال حاضر نگراني اصلي ما» در زمينه هسته اي است.

به گفته سيگار، در پي عمليات «طوفان صحرا»، تهديد اسرائيل به اولويت اصلي براي سعودي ها تبديل شد. براي مثال، شاهزاده مقرن - رئيس وقت دستگاه اطلاعاتي عربستان که اندکي بعد به سمت وليعهد منصوب شد- سال 2006 گفت: قرار داشتن زرادخانه هسته اي در اختيار اسرائيل، بزرگترين تهديد راهبردي دائمي براي امنيت خليج (فارس) در کوتاه مدت و ميان مدت محسوب مي شود.

بر اساس اين کتاب، با اينکه اسرائيل همچنان بخش عمده انديشه هاي راهبردي عربستان را به خود اختصاص مي دهد، اما در حال حاضر، ايران به اولويت عربستان تبديل شده است. سيگار بر اساس بررسي دقيق خود اين طور نتيجه گيري مي کند که اگر ايران محدوديت هاي اعمال شده در برجام را به هر دليلي رها کند، ملک سلمان، پادشاه عربستان براي دستيابي به بمب هسته اي تلاش خواهد کرد.

عربستان تخصص فني و پايگاه صنعتي براي ساخت بمب هسته اي ندارد. حتي اگر اين کشور يک برنامه فشرده را آغاز کند، سال ها و شايد دهه ها طول بکشد تا به بمب هسته اي دست يابد.

در نتيجه، سه دهه است که پيوسته گزارش هايي درباره توافق محرمانه عربستان و پاکستان مبني بر اين منتشر مي شود که در صورت نياز رياض، اسلام آباد بمب هسته اي در اختيار آن قرار خواهد داد. به طور قطع، نه رياض و نه اسلام آباد، به صراحت در اين باره سخن نمي گويند. اما هر از چند گاهي به امکان چنين اقدامي اشاره مي کنند.

رابطه ملک سلمان با پاکستان پس از پادشاهي وي به خاطر جنگ عربستان در يمن، شروع خوبي نداشت. نواز شريف، نخست وزير پاکستان درخواست ملک سلمان را براي همکاري نظامي در جنگ يمن رد کرد. وي با وجود سال ها کمک سعودي ها به پاکستان، همکاري فشرده نظامي و اطلاعاتي دو کشور در طول دهه ها، و اين واقعيت که سعودي ها پس از برکناري نواز شريف در پي کودتاي نظامي در پاکستان در سال 1999، به وي پناهندگي داده بودند، درخواست آنها را رد کرد.

نواز شريف مطمئن نبود که پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، وزير دفاع وي راهبرد يا پايان قابل قبولي براي اين جنگ مد نظر داشته باشند. پارلمان پاکستان به اجماع رسيد که در جنگ يمن مداخله نکند و از نواز شريف حمايت کرد. رئيس ستاد مشترک ارتش پاکستان نيز با اين امر موافقت کرد.

بنابراين اگر رياض با بر هم خوردن توافق هسته اي ايران رو به رو شود، بايد در رابطه خود با پاکستان بازنگري کند. ماه گذشته فرد جديدي به سمت رئيس ستاد مشترک ارتش پاکستان منصوب شد. قمر جاويد باجوه، فرمانده جديد ارتش پاکستان از جمله زرادخانه هسته اي اين کشور است. سرعت پيشرفت برنامه تسيلحات هسته اي پاکستان بيش از همه کشورهاي جهان است. اين احتمال وجود دارد که فرمانده جديد ارتش پاکستان در اوايل دوره تصدي خود به اين سمت به عربستان سفر کند. آنچه در پشت درهاي بسته کاخ سلطنتي عربستان درباره آن بحث خواهد شد، موضوعي است که علاقه زيادي به آن به وجود دارد.

البته آمريکايي ها در ظاهر با بمب اتمي رژيم سعودي مخالفت مي کنند اما واقعيت اين است که اين کشور هم موافق دستيابي عربستان به بمب اتم است چرا که در جنگ يمن بمب هاي خوشه اي را به ارزش ده ها ميليون دلار به رژيم سعودي فروخته است.


«جان کري» وزير خارجه آمريکا سال گذشته در يک سخنراني درباره احتمال دستيابي رژيم سعودي به بمب اتم گفـت: نگراني هايي وجود دارد که عربستان سعودي بخواهد از پاکستان بمب اتم خريداري کند.

وي در ادامه افزود: اگر عربستان سعودي از پاکستان بمب اتم بخرد بايد منتظر تمام عواقب آن باشد. يقيناً بمب اتمي نمي تواند باعث حفظ امنيت عربستان سعودي شود و رسيدن به آن نيز خيلي آسان نيست.

کري در ادامه گفت: رياض بايد به اين موضوع آگاه باشد که براي دستيابي به انرژي هسته اي بايد مراحل قانوني آن را طي کند.

البته آمريکايي ها در ظاهر با بمب اتمي رژيم سعودي مخالفت مي کنند اما واقعيت اين است که اين کشور هم موافق دستيابي عربستان به بمب اتم است چرا که در جنگ يمن بمب هاي خوشه اي را به ارزش ده ها ميليون دلار به رژيم سعودي فروخته است.

گزارش از محمد زرچيني
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html